In the latest issue:

Real Men Go to Tehran

Adam Shatz

What Trump doesn’t know about Iran

Patrick Cockburn

Kaiser Karl V

Thomas Penn

The Hostile Environment

Catherine Hall

Social Mobilities

Adam Swift

Short Cuts: So much for England

Tariq Ali

What the jihadis left behind

Nelly Lahoud

Ray Strachey

Francesca Wade

C.J. Sansom

Malcolm Gaskill

At the British Museum: ‘Troy: Myth and Reality’

James Davidson

Poem: ‘The Lion Tree’

Jamie McKendrick

SurrogacyTM

Jenny Turner

Boys in Motion

Nicholas Penny

‘Trick Mirror’

Lauren Oyler

Diary: What really happened in Yancheng?

Long Ling

Close

Terms and Conditions

These terms and conditions of use refer to the London Review of Books and the London Review Bookshop website (www.lrb.co.uk — hereafter ‘LRB Website’). These terms and conditions apply to all users of the LRB Website ("you"), including individual subscribers to the print edition of the LRB who wish to take advantage of our free 'subscriber only' access to archived material ("individual users") and users who are authorised to access the LRB Website by subscribing institutions ("institutional users").

Each time you use the LRB Website you signify your acceptance of these terms and conditions. If you do not agree, or are not comfortable with any part of this document, your only remedy is not to use the LRB Website.


  1. By registering for access to the LRB Website and/or entering the LRB Website by whatever route of access, you agree to be bound by the terms and conditions currently prevailing.
  2. The London Review of Books ("LRB") reserves the right to change these terms and conditions at any time and you should check for any alterations regularly. Continued usage of the LRB Website subsequent to a change in the terms and conditions constitutes acceptance of the current terms and conditions.
  3. The terms and conditions of any subscription agreements which educational and other institutions have entered into with the LRB apply in addition to these terms and conditions.
  4. You undertake to indemnify the LRB fully for all losses damages and costs incurred as a result of your breaching these terms and conditions.
  5. The information you supply on registration to the LRB Website shall be accurate and complete. You will notify the LRB promptly of any changes of relevant details by emailing the registrar. You will not assist a non-registered person to gain access to the LRB Website by supplying them with your password. In the event that the LRB considers that you have breached the requirements governing registration, that you are in breach of these terms and conditions or that your or your institution's subscription to the LRB lapses, your registration to the LRB Website will be terminated.
  6. Each individual subscriber to the LRB (whether a person or organisation) is entitled to the registration of one person to use the 'subscriber only' content on the web site. This user is an 'individual user'.
  7. The London Review of Books operates a ‘no questions asked’ cancellation policy in accordance with UK legislation. Please contact us to cancel your subscription and receive a full refund for the cost of all unposted issues.
  8. Use of the 'subscriber only' content on the LRB Website is strictly for the personal use of each individual user who may read the content on the screen, download, store or print single copies for their own personal private non-commercial use only, and is not to be made available to or used by any other person for any purpose.
  9. Each institution which subscribes to the LRB is entitled to grant access to persons to register on and use the 'subscriber only' content on the web site under the terms and conditions of its subscription agreement with the LRB. These users are 'institutional users'.
  10. Each institutional user of the LRB may access and search the LRB database and view its entire contents, and may also reproduce insubstantial extracts from individual articles or other works in the database to which their institution's subscription provides access, including in academic assignments and theses, online and/or in print. All quotations must be credited to the author and the LRB. Institutional users are not permitted to reproduce any entire article or other work, or to make any commercial use of any LRB material (including sale, licensing or publication) without the LRB's prior written permission. Institutions may notify institutional users of any additional or different conditions of use which they have agreed with the LRB.
  11. Users may use any one computer to access the LRB web site 'subscriber only' content at any time, so long as that connection does not allow any other computer, networked or otherwise connected, to access 'subscriber only' content.
  12. The LRB Website and its contents are protected by copyright and other intellectual property rights. You acknowledge that all intellectual property rights including copyright in the LRB Website and its contents belong to or have been licensed to the LRB or are otherwise used by the LRB as permitted by applicable law.
  13. All intellectual property rights in articles, reviews and essays originally published in the print edition of the LRB and subsequently included on the LRB Website belong to or have been licensed to the LRB. This material is made available to you for use as set out in paragraph 8 (if you are an individual user) or paragraph 10 (if you are an institutional user) only. Save for such permitted use, you may not download, store, disseminate, republish, post, reproduce, translate or adapt such material in whole or in part in any form without the prior written permission of the LRB. To obtain such permission and the terms and conditions applying, contact the Rights and Permissions department.
  14. All intellectual property rights in images on the LRB Website are owned by the LRB except where another copyright holder is specifically attributed or credited. Save for such material taken for permitted use set out above, you may not download, store, disseminate, republish, post, reproduce, translate or adapt LRB’s images in whole or in part in any form without the prior written permission of the LRB. To obtain such permission and the terms and conditions applying, contact the Rights and Permissions department. Where another copyright holder is specifically attributed or credited you may not download, store, disseminate, republish, reproduce or translate such images in whole or in part in any form without the prior written permission of the copyright holder. The LRB will not undertake to supply contact details of any attributed or credited copyright holder.
  15. The LRB Website is provided on an 'as is' basis and the LRB gives no warranty that the LRB Website will be accessible by any particular browser, operating system or device.
  16. The LRB makes no express or implied representation and gives no warranty of any kind in relation to any content available on the LRB Website including as to the accuracy or reliability of any information either in its articles, essays and reviews or in the letters printed in its letter page or material supplied by third parties. The LRB excludes to the fullest extent permitted by law all liability of any kind (including liability for any losses, damages or costs) arising from the publication of any materials on the LRB Website or incurred as a consequence of using or relying on such materials.
  17. The LRB excludes to the fullest extent permitted by law all liability of any kind (including liability for any losses, damages or costs) for any legal or other consequences (including infringement of third party rights) of any links made to the LRB Website.
  18. The LRB is not responsible for the content of any material you encounter after leaving the LRB Website site via a link in it or otherwise. The LRB gives no warranty as to the accuracy or reliability of any such material and to the fullest extent permitted by law excludes all liability that may arise in respect of or as a consequence of using or relying on such material.
  19. This site may be used only for lawful purposes and in a manner which does not infringe the rights of, or restrict the use and enjoyment of the site by, any third party. In the event of a chat room, message board, forum and/or news group being set up on the LRB Website, the LRB will not undertake to monitor any material supplied and will give no warranty as to its accuracy, reliability, originality or decency. By posting any material you agree that you are solely responsible for ensuring that it is accurate and not obscene, defamatory, plagiarised or in breach of copyright, confidentiality or any other right of any person, and you undertake to indemnify the LRB against all claims, losses, damages and costs incurred in consequence of your posting of such material. The LRB will reserve the right to remove any such material posted at any time and without notice or explanation. The LRB will reserve the right to disclose the provenance of such material, republish it in any form it deems fit or edit or censor it. The LRB will reserve the right to terminate the registration of any person it considers to abuse access to any chat room, message board, forum or news group provided by the LRB.
  20. Any e-mail services supplied via the LRB Website are subject to these terms and conditions.
  21. You will not knowingly transmit any virus, malware, trojan or other harmful matter to the LRB Website. The LRB gives no warranty that the LRB Website is free from contaminating matter, viruses or other malicious software and to the fullest extent permitted by law disclaims all liability of any kind including liability for any damages, losses or costs resulting from damage to your computer or other property arising from access to the LRB Website, use of it or downloading material from it.
  22. The LRB does not warrant that the use of the LRB Website will be uninterrupted, and disclaims all liability to the fullest extent permitted by law for any damages, losses or costs incurred as a result of access to the LRB Website being interrupted, modified or discontinued.
  23. The LRB Website contains advertisements and promotional links to websites and other resources operated by third parties. While we would never knowingly link to a site which we believed to be trading in bad faith, the LRB makes no express or implied representations or warranties of any kind in respect of any third party websites or resources or their contents, and we take no responsibility for the content, privacy practices, goods or services offered by these websites and resources. The LRB excludes to the fullest extent permitted by law all liability for any damages or losses arising from access to such websites and resources. Any transaction effected with such a third party contacted via the LRB Website are subject to the terms and conditions imposed by the third party involved and the LRB accepts no responsibility or liability resulting from such transactions.
  24. The LRB disclaims liability to the fullest extent permitted by law for any damages, losses or costs incurred for unauthorised access or alterations of transmissions or data by third parties as consequence of visit to the LRB Website.
  25. While 'subscriber only' content on the LRB Website is currently provided free to subscribers to the print edition of the LRB, the LRB reserves the right to impose a charge for access to some or all areas of the LRB Website without notice.
  26. These terms and conditions are governed by and will be interpreted in accordance with English law and any disputes relating to these terms and conditions will be subject to the non-exclusive jurisdiction of the courts of England and Wales.
  27. The various provisions of these terms and conditions are severable and if any provision is held to be invalid or unenforceable by any court of competent jurisdiction then such invalidity or unenforceability shall not affect the remaining provisions.
  28. If these terms and conditions are not accepted in full, use of the LRB Website must be terminated immediately.
Close

In Cairo and Abu Dhabi, the two Arab capitals I have visited this year, street and palace are for once in harmony. A pre-emptive strike against Saddam Hussein on the grounds that he might, at some point in the future, authorise the production of nuclear weapons, would be, for the people of the region, a classic display of imperial double-standards. They know that the only country which possesses both nuclear and chemical weapons is Israel. Arab public opinion has not been so united for decades. And a cable television station, al-Jazeera (‘the Peninsula’), has played a crucial part in both promoting and symbolising this unity. It has raised mass consciousness in the region, by providing a ruthless analysis of what is wrong with the Arab world.

Unity was the recurring theme of the nationalist period of Arab political history. First there was Nasser and his dream of a united Arab republic. Then defeat in war. Then the laments of exiled poets – Nizar Qabbani from Syria, Mahmoud Darwish from Palestine and Muthaffar al-Nawab from Iraq. The Egyptian diva Um Kalthoum sang their poetry and was revered. Then darkness. The 1991 Gulf War demoralised and atomised the Arab world. Secular dissenters continued to meet in the cafes of Damascus, Baghdad, Beirut and Cairo, but could speak only in whispers. Elsewhere, mosques became the organising centres for a confessional resistance to the New Order and the Great Satan that underpinned it.

The state media networks continued to broadcast propaganda of the crudest kind; criticism of government was unheard of. Then, in 1996, al-Jazeera arrived. It is, as Mohammed el-Nawawy and Adel Iskandar explain in their new book,* a TV news channel that defies taboos and prohibitions. Arab viewers abandoned the state networks overnight and al-Jazeera’s newsreaders and talk-show hosts became instant celebrities.

Nothing like this had been witnessed since the early 1960s, when nationalist radio stations in Cairo, Baghdad and Damascus issued daily incitements to listeners to topple every crowned head in the region. The Jordanian King was nearly overthrown and the Saudi monarchy seriously destabilised. In both countries Western aid helped to crush the nationalist revolts. Al-Jazeera has no such ambitions: the men running the channel are only too aware that a crowned head, the eccentric Emir of Qatar, provides the funds and the headquarters for their operation. The Emir has also allowed the US to construct the largest military base in the region, which boasts a recently completed 13,000 foot runway to handle heavy bombers. Iraq will no doubt be attacked from this base while on al-Jazeera commentators denounce US aggression.

The idea of a semi-independent Arab TV network was first suggested by BBC World Service journalists and supported by the Foreign Office. A deal was signed with Orbit Radio and Television Service to provide a news programme in Arabic for Orbit’s Middle East channel. But Orbit was Saudi-owned, and its financiers were unwilling to allow news bulletins critical of the Saudi Kingdom. The project collapsed in April 1996 after footage of a public execution was broadcast. The BBC retired hurt and the Arab journalists who had been made redundant began to search for a new home. They were lucky. Their quest coincided with a change of rulers in the tiny state of Qatar.

In 1995, the old Emir, a traditionalist, was deposed by his son, Hamad bin Khalifa al-Thani, who promised to modernise the statelet. Starting with a dramatic gesture, he abolished the Ministry of Information. When informed of the collapse of the BBC venture, he offered the journalists a headquarters in Doha and $140 million to restart operations. Sheikh Hamad’s father and grandfather had together owned 452 cars, including ones hand-built for them. A TV station must have seemed cheap by comparison, and has given the Sheikhdom more visibility and prestige than it has ever had. Encouraged by the response to his action, Hamad allowed women to vote and to stand as candidates against men in municipal elections in 1999. This was a shot across the Saudi bows and was recognised as such.

Virtually none of the journalists who came to work for the new channel was a local. The Syrian-born Faisal al-Kasim, al-Jazeera’s most controversial host and now one of the most respected journalists in the Arab world, studied drama at Hull and spent a decade as the anchor of the BBC’s Arabic Service. His show, The Opposite Direction, features political debates and confrontations conducted with an intensity rarely seen on Western networks. When I met him in Abu Dhabi he had just finished an interview with the local paper and was fending off other journalists and well-wishers. I asked whether the complaints about his show had started to drop away: ‘They never stop,’ he replied. ‘People can’t believe that I choose the guests and the subjects. No authority has ever tried to influence or censor me and I have much more freedom than I ever did at the BBC.’

In the early days, the Qatari Government received at least one official complaint about the channel every day from fellow Arab Governments – five hundred in the first year alone. Gaddafi withdrew his Ambassador from Qatar after the station broadcast an interview with a Libyan opposition leader; Iraq complained when the channel revealed the amount of money that had been spent on Saddam Hussein’s birthday celebrations; Tunisia was angry at having been accused of human rights violations; Iranian newspapers resented ‘slurs’ against Ayatollah Khomeini; Algeria cut off the electricity in several cities to prevent its citizens from watching a programme that accused its Army of complicity in several massacres; Arafat objected to Hamas leaders being interviewed, and Hamas was angered by the appearance of Israeli politicians and generals on The Opposite Direction.

The Saudi and Egyptian Governments were enraged at criticisms made by dissidents on al-Jazeera. As loyal allies, both countries have had a relatively good press in the West. Before 11 September it required the death of a Westerner in Saudi Arabia to focus attention on the Kingdom, but the furore never lasted long. Over the last decade, the Saudis have spent hundreds of millions of pounds to keep Western and Arab media empires and their employees on side. Al-Jazeera’s broadsides were viewed as treachery. Riyadh and Cairo put massive pressure on Qatar to muzzle the station, but the Emir ignored the protests and his Government denied that the channel was the instrument of Qatari foreign policy.

During its early years, al-Jazeera was warmly welcomed in Washington and Jerusalem. Thomas Friedman, the New York Times columnist, celebrated the birth of the station with a bucketful of praise: it marked, he said, the dawn of Arab freedom. Ehud Ya’ari was similarly praising two years ago in the Jerusalem Report: ‘Out of a modest, low-rise prefab, five minutes’ drive from the Emir’s diwan, the tiny Sheikhdom of Qatar is now producing a commodity much in demand in the Arab world: freedom.’ The channel’s ‘powerful video signals’, he continued, ‘are gradually changing the cultural and political order in the Middle East’.

What happened last September put a stop to these eulogies, especially after al-Jazeera broadcast interviews with bin Laden and his Egyptian deputy, al-Zawahiri. The bin Laden interviews were banned on Western TV on the spurious grounds that they might contain coded instructions for future terrorist hits. In fact, it was because bin Laden’s soft features undermined the portrayal of him as evil incarnate. A senior TV producer in Berlin complained to me last October that his ten-year-old son, after seeing bin Laden on the news, had remarked: ‘Papa, he looks like Jesus.’

Qatar now came under very heavy pressure to do something about al-Jazeera. Maureen Quinn, the US Ambassador, delivered a strongly worded complaint to the Foreign Minister. It had little impact. In October, Colin Powell was sent to browbeat the Emir, who once again defended the freedom of the press and stressed that the state could not interfere with what he described as a ‘private commercial operation’. US officials who met al-Jazeera executives were heard politely and told that the channel would be delighted to interview the American President or his nominees: Condoleezza Rice, Tony Blair and Colin Powell were allowed unlimited time to explain their point of view. The effect of these broadcasts on Arab public opinion was non-existent.

When the bombing of Afghanistan began, al-Jazeera was the only TV network sending out regular reports. And so began its dazzling ascent. Its footage was eagerly sought, bought, carefully edited and shown on CNN, BBC and every major European network. Then the building in Kabul it was using as a temporary studio was bombed, just as a BBC journalist using its facilities had begun to broadcast a live report. He hit the floor and we witnessed the ‘accidental bombing’ live on our TV screens. When a Belgrade TV station was targeted by Nato forces in 1999, Clinton and Blair admitted the bombing was deliberate, and justified it on the grounds that ‘deliberate misinformation’ was being broadcast. Qatar could hardly be categorised as an enemy and so the spin-doctors were far more careful when it came to explaining the bombing in Kabul: the building was targeted, they claimed, because of ‘reports’ that it had housed al-Qaida suspects, and they hadn’t known that it was al-Jazeera’s base.

It is on the second front of the ‘war against terror’, however, that al-Jazeera’s coverage has made the most significant impact. After Israeli tanks entered Nablus earlier this month, the channel broadcast a story about the following incident (the description here comes from LAW, a Palestinian human rights organisation):

Khaled Sif (41), who is married and has four children, received a call on his cellular phone. In order to get a better signal he went to the balcony. The moment he reached the balcony, Israeli forces shot him in the head and killed him. After he heard the shot, Muhammad Faroniya, who is married and has six children, went to the balcony. Israeli forces opened fire and also shot Muhammad Faroniya, wounding him in his chest and abdomen. Mahmoud Faroniya, Muhammad’s brother, tried to save his brother, but Israeli forces pointed their guns at him and he was prevented from doing so. Muhammad bled to death. According to eyewitnesses, Israeli forces deliberately left Muhammad Faroniya bleeding for ninety minutes.

The daily coverage on al-Jazeera of stories such as this one stands in contrast to what is shown in Europe, let alone the United States. CNN established its reputation during the Gulf War through the work of its correspondent, Peter Arnett, who remained in Baghdad and whose reports of civilian casualties and the bombing of non-military targets enraged the US, with the result that Western Governments are now much more careful to control access to information during times of conflict. They also try hard to stop anyone else covering the stories they are trying to suppress.

Having failed to curb al-Jazeera’s influence, however, the US is now going to try to mimic its success. With a war in Iraq seemingly imminent – a war about which the West is profoundly divided, and for which there is no support at all in the Arab world – there are plans to launch a satellite channel in Arabic funded by the US Information Service, to which can be added the expertise of CNN and BBC World. The Israelis have already launched their own version, with little effect. The notion that the Arabs are brainwashed and all that is needed to set them right is regular doses of Bush and Blair is to ignore every reality of the region. But the plot is far advanced.

‘What will they name their channel,’ I asked Faisal al-Kasim. ‘The Empire?’

‘No’, he said. ‘They have a name for it already. Al-Haqiqat.’

That translates neatly into Russian as ‘Pravda’.

Send Letters To:

The Editor
London Review of Books,
28 Little Russell Street
London, WC1A 2HN

letters@lrb.co.uk

Please include name, address, and a telephone number.

Letters

Vol. 24 No. 18 · 19 September 2002

Al-Jazeera is not exactly what Tariq Ali makes it out to be: a source of ‘ruthless analysis of what is wrong with the Arab world’ (LRB, 22 August). I watch the station regularly. It is, of course, a big departure from Arab government networks, but its ideological make-up is unmistakably pan-Arabist and pan-Islamist. There is a great deal of criticism of the West, in particular of the United States, but criticism of Arab political culture is rare, and of political Islam non-existent. And there seems to be no room for anyone’s suffering except the Palestinians’.

Sabah Salih
Danville, Pennsylvania

send letters to

The Editor
London Review of Books
28 Little Russell Street
London, WC1A 2HN

letters@lrb.co.uk

Please include name, address and a telephone number

Read anywhere with the London Review of Books app, available now from the App Store for Apple devices, Google Play for Android devices and Amazon for your Kindle Fire.

Sign up to our newsletter

For highlights from the latest issue, our archive and the blog, as well as news, events and exclusive promotions.