« | Home | »

Israel’s Newspaper Wars

Tags: |

Yesterday’s front page.

Maariv, once Israel’s highest-circulation daily paper, until yesterday was facing imminent closure. It was founded in 1948, three months earlier than the state of Israel. A group of journalists resigned from Yedioth Ahronoth, which had been going since the late 1930s, and set up Maariv as a co-operative. It billed itself as an open and independent paper, as opposed to its competitors, many of which were tied to political parties.

Yedioth’s owners, the Mozes family, swore revenge for what they called ‘the putsch’. In the build-up to the 1967 war, Yedioth Ahronoth was freely distributed to the soldiers, and eventually it paid off: a decade later it overtook Maariv.

In the 1990s, Yedioth was reaching 67 per cent of the population on Fridays; Maariv only 25 per cent. The co-operative broke down as Israel began to feel the effects of capitalism. In 1988 the paper had been sold to Robert Maxwell, who was on a shopping spree in Israel. After Maxwell’s death, the arms dealer Yaakov Nimrodi bought Maariv. Nimrodi was Israel’s military attaché in Iran when the two states enjoyed close relations. After the 1979 revolution, he was implicated in the Iran-Contra scandal. Trying to clear his name, he approached Ido Disenchik, Maariv’s editor-in-chief, and offered him material for a story. Disenchik turned him down. His response, he later claimed, was to inform Disenchik that he would buy Maariv and fire him. Disenchik denies the story, but in any case Nimrodi indeed bought the paper and handed the post of editor-in-chief to his son, Ofer Nimrodi.

In the 1990s it emerged that Yedioth and Maariv were bugging each other’s phones. Many Israelis remember a short clip of Ofer Nimrodi literally eating the evidence against him, when a police investigator left him alone but a concealed camera was capturing every move he made. He was eventually jailed for several months.

Maariv continued to lose both money and readers. Israel HaYom (‘Israel Today’), a free newspaper propagating Binyamin Netanyahu’s views and bankrolled by the American casino magnate Sheldon Adelson, was launched in 2007. In July last year its circulation was shown to have surpassed Yedioth Ahronoth’s. Maariv, which had been bought by the billionaire Nochi Dankner a few months earlier, was demoted to third place. 

When protesters took to the streets of Tel Aviv last summer, Dankner was one of their main targets. He used Maariv to fight back. Its new editor, Nir Hefetz, had been Netanyahu’s press adviser. They published a story claiming that the protests were a conspiracy led by American consultants. Maariv launched a new culture supplement to compete with Haaretz’s, and tried to recruit Haaretz journalists. As a Haaretz journalist, I, too, received an offer by text message. (I’d already worked for Maariv for a while in 1997. My strongest memory is of the long, grubby, uneventful corridors in the paper’s offices.)

Dankner, heavily in debt, couldn’t hold onto a loss-making newspaper. The right-wing publisher Shlomo Ben-Zvi agreed to buy it, but said he would keep on only 300 of its 2000 staff. All he really wanted was the brand name. Then it emerged that some of the employees’ pensions had disappeared somewhere along the way. The journalists began a series of demonstrations to save the paper and their jobs.

Suddenly the tables were turned. The social protest leaders of 2011, who had been attacked by the Maariv, joined the ranks of the journalists who had previously criticised them. I went on one protest in front of Ofer Nimrodi’s $30 million mansion, nicknamed ‘the Israeli White House’, and another at the offices of IDB Holdings, Dankner’s company at the Azrieli Centre. The IDB staff switched off the elevators, so the journalists and activists had to walk up 41 floors to reach the offices. Arel Segal, one of Maariv‘s most popular right-wing journalists who had blasted the social protests, was transformed into a brave champion of workers’ rights. ‘When the 2011 demonstrations broke out, I doubted the protesters,’ he told me. ‘Today I doubt my doubts. A person is entitled to change his opinion.’

Maariv may have been saved at the last minute. Following a difficult battle, which included publishing an almost blank front page yesterday, it seems that the workers’ struggle has succeeded. Ben-Zvi will keep on some 1400 of the paper’s employees. They have signed a collective agreement with the new owner, the first of its kind in the Israeli press for decades. ‘This is truly an unimaginable achievement,’ Haggai Matar, the acting chairman of the workers’ union, wrote on his Facebook page last night.

Comment on this post

Log in or register to post a comment.


  • Recent Posts

    RSS – posts

  • Contributors

  • Recent Comments

    • UncleShoutingSmut on Goodbye, Circumflex: Unfortunately this post is likely to leave readers with a very partial idea of what is going on. Firstly, there is no "edict": all that has happened i...
    • martyn94 on The Price of Everything: If it's a joke at anyone's expense, it's surely at the expense of any super-rich who take it seriously. I used to skim it occasionally as a diversion ...
    • mideastzebra on Swedish-Israeli Tensions: Avigdor Liberman was not foreign minister November 2015.
    • lars hakanson on Exit Cameron: Europe will for good reason rejoice when the UK elects to leave. The country has over the years provided nothing but obstacles to European integration...
    • Michael Schuller on Immigration Scandals: The Home Office is keen to be seen to be acting tough on immigration, although I'm not sure that the wider project has anything to do with real number...

    RSS – comments

  • Contact

  • Blog Archive

  • From the LRB Archive

    Chris Lehmann: The Candidates
    18 June 2015

    ‘Every one of the Republican candidates can be described as a full-blown adult failure. These are people who, in most cases, have been granted virtually every imaginable advantage on the road to success, and managed nevertheless to foul things up along the way.’

    Hugh Pennington:
    The Problem with Biodiversity
    10 May 2007

    ‘As a medical microbiologist, for example, I have spent my career fighting biodiversity: my ultimate aim has been to cause the extinction of harmful microbes, an objective shared by veterinary and plant pathologists. But despite more than a hundred years of concentrated effort, supported by solid science, smallpox has been the only success.’

    Jeremy Harding: At the Mexican Border
    20 October 2011

    ‘The battle against illegal migration is a domestic version of America’s interventions overseas, with many of the same trappings: big manpower commitments, militarisation, pursuit, detection, rendition, loss of life. The Mexican border was already the focus of attention before 9/11; it is now a fixation that shows no signs of abating.’

    James Meek: When the Floods Came
    31 July 2008

    ‘Last July, a few days after the floods arrived, with 350,000 people still cut off from the first necessity of life, Severn Trent held its annual general meeting. It announced profits of £325 million, and confirmed a dividend for shareholders of £143 million. Not long afterwards the company, with the consent of the water regulator Ofwat, announced that it wouldn’t be compensating customers: all would be charged as if they had had running water, even when they hadn’t.’

Advertisement Advertisement